Människan kan vara den mest osympatiska varelsen.


( Här har ni ett solklart exempel på djurplågeri. )

Vad kan vi göra åt detta? Det vet jag ej i dagens läge.

Men DJURPLÅGERI pågår även precis framför ögonen på oss,
jag har precis blivit inkastad i ett fall av detta.

Jag kan inte ge någon information om detta,
det enda jag kan säga är att vi ska göra så att
denna människa aldrig får ha ihjäl ett djur igen!

Ser du att ett djur far illa?
Läs här:

http://www.djurskyddet.se/arbete/anmalbrott/index.asp 
(Du kan även anmäla anonymt)


Råd om du ser att ett djur far illa:

Tänkt på djurets bäst.
försök sätta dig in i djurets situation.
Hur hade du mått om du hade blivit behandlad så?
Ta ett djupt andetag,
stå upp för djuret,
lyft på luren och ring kommunen och fråga efter djurskyddsinspektören!

Ett djur är också ett liv,
ingen accesoar,
ingen pengarinkomst,
det är ett liv som behöver mat, vatten, omvådnad & KÄRLEK.

-------------------------------------------------------------------------------------------

Ska du t.ex. skaffa ett djur,
tänk en gång extra,
bättre det än en gång för lite.
Inget djur vill vara ett omplaceringsdjur
speciellt inte pga. att ägaren inte tänkte en extra gång.
Det finns så mycket fördelar med djur & det är SÅÅÅ mysigt,
MEN det är ett liv du tar dig an, behandla de med den respekt
som du själv skulle ha velat ha om du var djuret.
Ställ dig dessa frågor?

* Har jag tid för ett djur.
jag blir uppbunden,
orkar jag det?

* Kan jag de djuret det den behöver,
mat, vatten, vaccinationer etc.?

* Har jag ork att t.ex. gå ut med hunden
flera gånger om dagen eller tömma
kattens sandlåda när det behövs?

* Har jag pengar att ge djuret en bra
försäkring om det skulle hända något
eller kan jag punga ut upp till 40 000 kr
om det händer något och jag har valt
att inte skaffa en försäkring?
(Försäkring BÖR man skaffa, alltid!)

* Är mitt hem bra för djuret?

* Kan jag få hjälp om jag vill resa bort
en vecka eller två?

* Kan jag få hjälp om jag bara ska vara
borta en natt eller två?
(En hund kan du inte lämna själv på så sätt.)

* Köper jag valpen/kattungen för att den är
söt eller för att jag ska få uppfostra den
från första början?

* Har jag läst om raser & kollat ordentligt om
uppfödaren är seriös?
(Det finns MÅNGA MÅNGA som luras.)

Och en av det viktigaste frågorna som du ska ställa dig:
* Är detta en bra punkt i livet för mig att skaffa ett djur,
har jag ett riktigt hem för djuret,
hur ser det ut ekonomiskt, hektiskt eller har jag tid?

Hade varje människa varit så vettiga att tänka på detta så hade inte
katt- & hundstallen varit så fulla av övergivna/vilsekomna djur som det är idag.

Så tänk på detta först...

Känner du att det fortfarande känns helt rätt för dig att skaffa ett djur så önskar
jag dig all lycka i världen med den nya familjemedlemmen!

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0